مطالب تخصصی ورزرش رزمی کاراته و تندرستی, مطالب کاراته

همه چیز در مورد کاراته + قوانین داوری 2024چیست؟

ورزش کاراته

ورزش کاراته چیست و چرا باید این ورزش را انجام دهید؟!

ورزش کاراته یا اوکیناواتا به انگلیسی (karate)، در کشور ژاپن واقع در جزایر اوکیناوا و ریوکیو در سده 19 ابداع شد و جزو محبوبترین ورزش های رزمی به حساب میاید و دراین هنر رزمی شرقی، حرکات دست و پا در کیهون یا تکنیک، کاتا و کومیته کاربرد چشمگیری  و موثری دارد. مربیان و هنرجویان این هنر رزمی  با تمریناتی که انجام میدهند، تلاش میکنند تا هماهنگی عصب و عضله و تقویت بدن خود را با استفاده از آموزش کاراته، تمرینات کاتا و کومیته را انجام دهند تا بتوانند در مسابقات در مقابل حریفان خود ایستادگی کنند.

ما در سایت علم کاراته در بخش مطالب کاراته، به شما به صورت کامل درباره کاراته و توضیح در مورد ورزش کاراته؛ معنی کاراته چیست؛ ورزش کاراته چه فایده ای دارد، به صورت کامل برای شما توضیح داده ایم، تا شما به صورت کامل، “هنر مبارزه بدون دست” را آموزش ببینید و از طریق رسانه علم کاراته این ورزش را شروع کنید.

 

خرید دوره آموزشی گرم کردن 0 تا 100 (وارم آپ مستر) + پشتیبانی 30 روزه

 

همه چیز در مورد کاراته را کامل و دقیق بدانید!؟

اگر به این فکر میکنید و میخواهید بدانید که کاراته به چه معناست؟ باید بهش ما بگوییم که: ورزش کاراته یا karate، یکی از هنر های رزمی ژاپنی است که متعلق به جزایر ریوکو، مکانی که امروزه در اوکیناوا ژاپن قرار دارد میباشد. کاراته به معنی: (مبارزه با دست خالی است). نام این رشته رزمی از دو عبارت ژاپنی کارا (KARA) و ته (TE) تشکیل شده است.

کارا : به معنی مبازره و رزم، و عبارت ته : به معنی دستان خالی، است. تکامل هنر رزمی کاراته از قرن 19 دقیقا زمانی که فونوکاشی این ورزش را به توکیو برد،شروع شد و از آن موقع به بعد ورزش رزمی کاراته، رفته رفته حالت اسپورت و بروز گرفت و توانست کاراته امروزی که شما شاهد آن صورت حرکات نمایشی و مسابقه ای هستید، به نمایش بگذارد و بتواند طرفداران زیادی از سرتاسر جهان کسب کند.

ورزش کاراته قدمتی حدود 2000 ساله دارد؛ یکی از استادان اولیه این رشته «بودیدهاراما» بود که حدود 252 سال قبل از میلاد مسیح فعالیت داشته است. او، از هند به تنهایی یک راهپیمایی چند هزار کیلومتری را شروع کرد و با پشت سر گذاشتن موانع طبیعی وسخت، در آن زمان به معبد شائولین رسید.

آموزش های بودیدهاراما شامل تمرینات شدید انضباطی و رعایت پرهیزکاری بود. او 9 سال رنج و سختی را همراه با تفکر تحمل کرد و  برای این که شاگردانش بتوانند در مقابل ساعت‌های طولانی تفکر و اندیشه، مقاومت کنند و با زورگویان آن زمان مبارزه کنند،و در مقابل نا عدالتی با ایستند، ۱۸ حرکت تمرینی اصلی و کاربردی را ابداع نمود که در حقیقت زیر بنای حرکات کاراته امروزی میباشد.

یادتان باشد که کاراته فراتر از دوجو (محل تمرین) است و برای تمامی دوران کاربرد دارد.

گیچین فونوکاشی

ورزش کاراته چند بخش دارد

هنر کاراته چند بخش اصلی و مهم دارد؟

کاراته، سه بخش اصلی و مهم دارد که به گفته سعید کاشانی راد به درخت کاراته معروف است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. باید تمامی افرادی که کاراته کار میکنند و در این زمینه فعالیت دارد، به آن مسلط باشند و بتوانند در این 3 قسمت (تکنیک، حرکات نمایشی، مبارزه) مهارت رزمی خود را به نمایش بگذارند. این بخش ها در موارد آزمون کمربند بسیار مهم است و برای مربیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • کیهون، kihon (تکنیک و فنون اصلی کاراته):

کیهون در کاراته و هنرهای رزمی شرقی به معنی: اصول و اصالت میباشد، که این اصلاح  به تکنیکهای مهم و کلیدی اشاره میکند و هر فرد در رشته کاراته باید به عنوان اساس و پایه خود در این ورزش این سری تکنیک هارا بیاموزد، زیرا به صورت مستقیم بر روی حالت گیری، تنفس صحیح، حمله و دفاع تاثیر میگذارد و فرد را به خوبی آماده بخش های دیگر هنر کاراته میکند.

 

لباس کومیته کیهون مشکی اصل

خرید لباس کاراته کیهون اصل ترکیه + مدل مختلف

 

  • کاتا، kata (مبارزه با حریف فرضی و از قبل تعیین شده):

“کاتا در ورزش کاراته“؛ به وصف الگو های دقیق این حرکات به صورت انفرادی یا جفت میپردازد. در kata میبایست فرد به یک سری مولفه ها اساسی از انواع تکنیک ها، چرخش های اصولی و حفظ حالت فرم در حین اجرا توجه کند و آنها را رعایت کند، زیرا کاتا به معنی: مبارزه با حریف فرضی است و کاراته کا این فرصت را دارد تا خود را برای شرایط خاصو مبارزه واقعی اماده کند.

  • کومیته، kumite (مبارزه با حریف واقعی در چارچوب قواعد karate):

کومیته یا مبارزه؛ در اوکیناواتا یا کاراته امروزی، از 2 بخش کاتا و کیهون پیروی میکند که اگر فردی روی این 2 اجزا تسلط کافی نداشته باشد نمیتواند یک کومیته رو خوبی شود و بتواند حریفان خود را شکست دهد.

مربیان و هنرجویان از آموزش کومیته تمرین آن میتوانند در جهت توسعه و رشد مهارتهای خاص مانند: ضربه در زمان مشخص، اجرای تکینک حاوی امتیاز استفاده کنند و خود را برای رقابت ها تقویت کنند. کومیته به 3 بخش مهم با نامهای: (ایپون کومیته، سانبون کومیته و جیو کومیته )تقسیم میشود که کومیته رو ها میتوانند از آنها به خوبی برای پیشرفت خود استفاده کنند.

 

 

آسیب هنر ژاپنی کاراته چند درصد است؟

آسیب ورزش کاراته: یکی از بزرگترین عوامل نگران کننده افراد قبل از ورود به هنر رزمی، آسیب های آن ورزش است. کاراته، با اینکه یک هنر رزمی است، اما درصد آسیب بسیار پایینی نسبت به بقیه ورزش ها دارد. درصد آسیب در کاراته کنترلی حدودا کمتر از 11% است و نسبت به بقیه هنر های رزمی و ورزشهای توپی مانند فوتبال، کمتر است زیرا درصد آسیب در ورزش دوست داشتنی فوتبال 14.5% است.

 

 

 

فواید ورزش کاراته و ویژگی های آنرا بشناسید.

فواید کاراته، نسبت به دیگر هنرهای رزمی این است که علاوه بر سلامتی جسمی که برای انسان دارد به صورت مستقیم روح و جنبه معنوی فرد را تقویت میکند و باعث میشود فرد در زندگی تصمیم های درست تر و دقیقتری بگیرد و تا حد بسیار زیادی ا خشم خود جلوگیری کند. در ادامه به 1 جسمی و روحی جنبه ورزش رزمی شرقی کاراته میپردازیم.

  • استفاده از ضربات کاربردی karate برای دفاع و حمله:

همیشه یادتان باشد که ما در کاراته یاد میگیریم که چطور از خود و عزیزانمان دفاع کنیم یا بهتر است بگوییم کاراته حمله نیست، این جمله ای است که استاد فونوکاشی در کتاب 20 اصل کاراته که در فروشگاه علم کاراته موجود میباشد به آن اشاره کرده است! تمامی فنون کاراته چه در بخش کنترلی و غیر کنترلی دارای آسیب مهلک و خطرناک برای مهاجم میباشد که در صورت برخورد آسیب جبران ناپذیر را در پی خواهد داشت.

  • تقویت ذهن و یادگیری تواضع در karate:

اولین چیزی که هر فرد در ابتدای آموزش گام به گام کاراته خود میآموزد این است که چطور احترام بگذارد و این نکته به اهمیت بسیار زیاد فروتنی میپردازد. افراد با کمک ورزش کاراته و تکنیک های آن میتوانند به آرامش درونی خود دسترسی داشته باشند و فدرت خود را کنترل کنند و این نکته باعث میشود تا در زندگی مشکلات سخت و طاقت فرسا را به راحتی کنار بگذارید و موفق شوید.

 

قوانین ورزش کاراته را حرفه ای بشناسید؟

ما در ورزش کاراته در 2 بخش اصلی، کاتا و کومیته در مسابقات، داوری را انجام میدهیم. تمامی کسانی که در این ورزش در حال فعالیت هستند میبایست، آشنایی با این سری قوانین داشته باشند تا بتوانند در مسابقات با آگاهی بالاتری حرکات خود را اجرا کنند. در ادامه شمارا با قوانین داوری کاراته 2020 آشنا خواهیم کرد.

 

لباس کاراته کومیته

خرید لباس کاراته تورنادو کومیته 8 اونس صادراتی

  • قوانین داوری در کاتا:

قوانین کاتا، برای هر هرکسی که در کاراته کاتارو است و به این بخش از این هنر رزمی علاقه دارد الزامی است که از آن آگاهی داشته باشد تا بتواند در مسابقات بهترین عملکرد خود را اجرا کند و بالاترین امتیاز را کسب کند و یا حتما در شرایط خاص از حق خودش دفاع کند.

داوران کاتا در مسابقات، 5 معیار اصلی ارزیابی دارند که نسبت به عملکرد شرکت کننده به او امتیاز میدهند. در ویدیو بالا نحوه امتیاز دهی داوران را، آقای محمد مهدی فرجی، به صورت کامل توضیح داده اند.

  • نمایش قدرتمند و واقعی کاتا

  • درک تکنیک های کاتا نسبت به بونکای آن

  • تنفس دقیق و در هر قسمت کاتا

  • تمرکز و تسلط به استقرار و تکنیک های کاتا

  • اجرای کاتا همراه با تعادل و ریتم صحیح

  • قوانین داوری در کومیته:

قوانین کومیته، به دلیل اینکه علاقمندان بسیاری به این بخش در کاراته زیاد میباشد هر ساله یا چند ماه یک بار توسط فدراسیون جهانی کاراته تعویض و سخت تر میشود تا کومیته رو ها عملکرد واقعی خودشان را همراه با چالش به اجرا بگذارند و ناداوری کمتری به وجود بیاید.

برای هر کومیته هیئت داوارن تشکیل شده از 5 داور میباشد، به این صورت که 4 داور در 4 ضلع تاتامی بر روی صندلی مینشینند که به آنها داور جاج یا فوکوشین میگویند و 1 داور اصلی که وظیفه متوقف کردن کومیته و لحاظ کردن رای و  یا اخطار را دارد در وسط تاتامی قرار میگیرد. در کنار تاتامی مسابقه برگزار شده 1 داور ناظر یا کانزا نیز وجود دارد که مسوولیت اعتراض و اتفاقات و… را بر عهده میگیرد.

امتیازات در مسابقات کومیته شامل 3 مورد (ایپون (3 امتیاز)، وازاری(2 امتیاز) و یوکو (1 امتیاز )) میباشد که تمامی تکنیک های اجرا شده توسط بازیکن ها به شرط داشتن 6 معیار، بر حسب این 3 مورد امیتاز دهی میشود.

 

ساق روپا اراوازا

خرید ساق روپا کاراته آروازا اصل (ARAWAZA LEG ROPE)

 

در آشنایی با ورزش کاراته آموختیم که…

ورزش کاراته، قطعا ورزشی است که میتواند شما را از نظر روحی و جسمی ارتقا دهد. شما در این مطلب ورزش کاراته چیست به خوبی با مفهوم معنی کاراته و اینکه چطور آموزش کاراته در خانه را شروع کنید، آشنا شدید. نکته ای که سعید کاشانی راد در انتهای مقاله به شما پیشنهاد میکند تا در بین 100 سبک موجود در هنر کاراته میبایست، ابتدا بدانید که کاراته چند سبک دارد و بعد 1 سبک حرفه ای را انتخاب کنید تا موفقیت خودتان در این هنر زیبای شخصی تضمین کنید.

شرکت در کلاس کاراته

برای اینکار کافیست ابتدا این مقاله را از سایت علم کاراته مطالعه کنید و سپس مابقی مطالب و ویدیو هایی تخصصی را در سایت ببینید تا تحقیق جامعی داشته باشید.

این هنر رزمی به واسطه اتفاقاتی که افتاد، در سده 19 در ژاپن واقع درجزایر ریوکیو ابداع شد. یکی از افراد مبتکر آن آقای بودید هاراما میباشد. گفتنی است که معنی کاراته یادآور مبارزه با دست خالی میباشد.

این ورزش برای تمامی افراد و در تمام سنین مناسب میباشد زیرا بر روی فاکتورهای سلامتی روحانی و جسمانی تاثیر میگذارد و باعث میشود فرد سبک زندگی سالمتری را تجربه کند.

author-avatar

درباره سعید کاشانی راد

من سعید کاشانی راد، هدفم اینه با انتشار محتوای غنی و خاص در عرصه ورزش کاراته، بتونم دانش جامعه کاراته ایران رو ارتقا بدم و به اونها کمک کنم :) برای آشنایی بیشتر با من داخل گوگل، عبارت "اینستاگرام علم کاراته" رو جستجو کن.

دیدگاهی در مورد “همه چیز در مورد کاراته + قوانین داوری 2024چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.