مطالب تخصصی ورزرش رزمی کاراته و تندرستی

آسیب های ناشی از کاراته چطور رخ میدهد و حین صدمه باید چکار کرد؟

آسیب های ناشی از کاراته

اسیب دیدگی کاراته چیست و به چند بخش تقسیم میشود؟

آسیب های ناشی از کاراته، یا بهتر است بگوییم صدماتی که در ورزش رزمی مهیج کاراته میوفتد اغلب به صورت کوفتگی و ضرب دیدگی است و به دلیل قوانین سر سختانه و جذاب،به ندرت اسیبهای مانند: شکستگی، پارگی در ان بوجود میاید. در ابتدای این مقاله از سایت علم کاراته باید به شما بگوییم که اگر دچار عارضه هایی مانند: لوردزو (گودی کمر) کایفوزیس (قوز)، پای پرانتزی و غیره هستید زودتر در این ورزش در معرض اسیب دیدیگی خواهید بود زیرا بدن در حالت استاندارد خود نمیباشد. آسیب های ناشی از کاراته معمولا به 2 دسته تقسیم میشوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت!

اسیب دیدگی در کاراته همیشه مرتبط با خود ورزشکار نیست و بعضا مقصر  لوازم کاراته غیر استاندارد حریف یا خود فرد مقابل است! برای درک این حرف بهتر است برایتان مثالی بزنم. زمانی که هنرجویان ما در رده های پایه یعنی کمربند زرد تا آبی هستند مستعد این مشکل هستند زیرا، توسعه و رشد حرکتی آنها به صورت کامل شکل نگرفته است و حین اجرا تکنیک باعث اسیب به حریف میشوند.

پس باید هنرجویان در حین کومیته یا مبارزه کامل حریف خود را بررسی کنند و بشناسند تا دچار آسیب های ناشی از کاراته نشوند. گفتنی است که در بازیهای تابستانه المپیک 2020 که در شهر توکیو برگزار شد مصدومیت گنج زاده کاراته کا شامل این مورد بود.

 

اسیب دیدگی کاراته

 

اسیب دیدگی های حاد در ورزش کاراته:

زمانی که فرد دچار اسیب دیدگی میشود معمولا از کاری که کرده است خبر دارد و تا حد زیادی میتواند عامل و دلیل اسیب و درد خود را تشخیص دهد.خوشبختانه، آسیب های ناشی از کاراته، شامل دردهای مانند: خراشیدگی، کبودی، در رفتگی میباشد و اینها جزو اسیب هایی هستند که میتوان تا حد زیادی جلوی آنها را گرفت و آنها را درمان کرد. از علایم اسیب دیدگی حاد میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درد شدید و ناگهانی
  • تورم با کمی تاخیر
  • عدم تحمل وزن بدن در بخش پایین تنه
  • ضعف شدید عضو یا اندام هدف
  • عدم توانایی در حرکت مفصل

 

اسیب دیدگی های مزمن در ورزش کاراته:

اشتباه اکثر هنرجویان کاراته مبتدی و حرفه ای و حتی مربیان در زمانهای بحرانی مانند مسابقات این است که وقتی هنرجو به هر دلیلی دچرا اسیبی میشود، بجای اینکه در زمین مسابقات خارج شود و به درمان اسیب خود بپردازد، به روند مسابقات خود ادامه میدهد و این باعث میشود تا اسیب دیدگی به صورت سطحی بوجود امده است بدتر شود و تبدیل به یک مشکل بلند مدت و ماندگار شود. از علایم این نوع اسیب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دردهای مبهم
  2. تورم ها در سطح عضو
  3. حین اجرای حرکت شدید همراه با درد همراه است.

 

حین اسیب دیدگی کاراته باید چه کارهایی انجام داد؟

زمانی که هنرجو در ورزش کاراته دچار اسیب دیدگی میشود حتی خونریزی و غیره باید در اولین گام خونسری خود را حفظ کند تا شدت اسیب را بیشتر نشوند و سپس گامهای زیرا را که به اصل پرایس یا PRICE شهرت دارد انجام دهد تا 90% اسیب دیدگی خود را کاهش دهد و از بروز صدمات جدی جلوگیری کند.

حرف P مخفف چیست و باید چکار کرد؟

حرف P مخفف Protection است و جزو اولین گام در بخش بهبودی و خود مراقبتی فرد میباشد و به معنی محافظت است. در این بخش هنرجو میبایستی اقدامی کند تا عضو مورد نظر آسیب دیده مراقبت شود و در معرض اسیب و خطر قرار نگیرد.

برای اینکار فرد میتواند عضو خود را به وسیله آتل یا لوازم مراقبتی برای اینکار ببندد.

حرف R مخفف چیست و باید چکار کرد؟

حرف r که مخفف rest میباشد و به این معناست که فرد میبایستی عضو آسیب دیده را استراحت دهد و تا مدت زمانی مشخص با آن عضو کارهای سنگین انجام ندهد. شما با این کار به سادگی این فرصت را به اندام ها میدهید تا خود را بازسازی کنند. گفتنی است که این مرحله با محافظت باید انجام شود.

حرف I مخفف چیست و باید چکار کرد؟

حرف i که مخفف ice  میباشد و به این معناست که باید برای عضو اسیب دیده از روش یخ درمانی استفاده شود که جزو موثرترین و شگفت انگیز ترین روشهای جلوگیری از گسترش اسیب میباشد زیرا، یخ باعث انقباض مویرگ ها شده روند خونریزی را تا حد زیادی کاهش میدهد.

گفتنی است که برای انجام اینکار نباید به صورت مستقیم یخ را بر روی پوست قرار دهید. برای انجام اینکار باید پس از هر 30 دقیقه یخ را برداشته تا دمای عضو به حالت طبیعی برگردد. این روند را تا 48 ساعت اولیه اسیب انجام دهید زیرا به شدت اهمیت دارد.

حرف C مخفف چیست و باید چکار کرد؟

حرف c که مخفف Compression است به این معناست که باید بر روی بخش اسیب دیده فشار اعمال کنیم تا روند خونریزی کم و یا متوقف شود و تورم کاهش پیدا کند. تو این بخش میبایستی با استفاده از بانداژها استفاه کرد و حین بستن باید حواستان باشد که از انتها (دیستال) عضو به ابتدا(پروگزیمال) عضو بسته شود و بسیار سفت بسته نشود تا دچار بستن رگهای خونی شود.

حرف E مخفف چیست و باید چکار کرد؟

حرف e که به معنی Elevation است و به این معناست که باید فرد، عضو اسیب دیده را بالاتر از سطح قلب نگهدارد تا خون کمتری به آن بخش برسد. برای اینکار میتوانید از توپ پیلاتس یا یک بالشت نسبتا با سطحی بلند کمک بگیرید زیرا باید سطحی که عضو بر روی آن قرار گرفته است 50 تا 70 سانتی متر باشد.

در مقاله اسیب دیدگی کاراته به چه نتیجه ای رسیدیم؟

اسیب دیدگی کاراته، نسبت به ورزشهای معروف دیگر مانند: فوتبال، هاکی، بوکس بسیار کمتر است و تنها با گرم کردن اصولی و آموزش و اجرای صحیح حرکات میتوان تا حد زیادی جلوی آنرا گرفت. از تجربیات سعید کاشانی راد، مربی اموزش کاراته علم کاراته باید بگوییم که در زمانی که دچار اسیب دیدگی شدید ابتدا به صورت ریز بینانه به دنبال عامل اسیب باشید و سپس مراحل پرایس را با دقت و صبوری انجام دهید و تلاش کنید حداقل 3 الی 5 روز از ورزش تخصصی خود دور باشید تا به صورت کامل بهبود پیدا کنید تا اسیب خود را به اسیب مزمن تبدیل نکنید.

 

کلاس کاراته انلاین

author-avatar

درباره سعید کاشانی راد

من سعید کاشانی راد، هدفم اینه با انتشار محتوای غنی و خاص در عرصه ورزش کاراته، بتونم دانش جامعه کاراته ایران رو ارتقا بدم و به اونها کمک کنم :) برای آشنایی بیشتر با من داخل گوگل، عبارت "اینستاگرام علم کاراته" رو جستجو کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.