بدنسازی رزمی ویژه کاراته, مطالب تخصصی ورزرش رزمی کاراته و تندرستی

بدنسازی رزمی چیست و چطور باید انجام شود؟

بدنسازی رزمی چیست

بدنسازی رزمی چیست و شامل چه حرکاتی میباشد؟

بدنسازی رزمی چیست، سوالی است که اکثر افراد از مربیان رزمی و هنرجویان رزمی میپرسند اما مشکل زمانی بوجود میاید که، اینسری افراد هم نمیتوانند به خوبی جواب قانع کننده ای برای بدنسازی رزمی کاران  بدهند.

در این مقاله از سایت علم کاراته قرار است به این بپردازیم که چطور باید بدنسازی رزمی حرفه ای را انجام دهیم و اسیب نبینیم  و اصول بدنسازی رزمی را به صورت کامل بشناسیم. اگر بخواهیم به صورت کلی به موضوع بدنسازی رزمی به خصوص بدنسازی رزمی کاراته بپردازیم باید به شما بگوییم که بدنسازی مخصوص ورزش رزمی به خوبی روی فاکتور های استقامت بدن کار میکند و همین موضوع باعث میشود تا رزمیکار در مبارزرات خود دچار کمترین اسیب دیدگی شود.  با اینکه اکثر مربیان از فواید بدنسازی رزمی مطلع هستند اما به این بخش به خوبی اهمیت نمیدهند و همین باعث شده از روی اینسری تمرینات آس چشم پوشی کنند.

 

چرا باید بدنسازی رزمی عمومی و تخصصی را انجام دهیم؟

قبل از اینکه در مورد تفاوت های بدنسازی مخصوص ورزش رزمی صحبت کنیم باید به شما یاداوری کنیم که، بدنسازی رزمی کاملا با تصورات شما متفاوت است و هرکسی باید نسبت به تیپ بدنی، ضعف عضلانی خاص و… که مربی آنرا بررسی میکند، باید یکسری تمرینات خاص را مانند: تمرینات ایزومتریک (بدنسازی رزمی بدون وزنه)، تمرینات با وزنه با تعداد بالا و تمرینات چابکی و پلایومتریک را انجام دهد. حال در ادامه میخواهیم به فواید و تفاوت های تمرینات بدنسازی رزمی بپردازیم!

 

فواید بدنسازی رزمی چیست

 

فواید بدنسازی رزمی و معایب ساخت بدن به شیوه رزمیکاران چیست؟

حرکات بدنسازی رزمی یکی از خوبی هایی دارد این است که هر کسی میتواند آنرا با کمترین هزینه انجام دهد زیرا بدنسازی رزمی در منزل به راحتی قابل انجام است و تنها نیاز به دانش دارد. جالب است بدانید افراد رزمیکار و افراد دیگری که از تمرینات بدنسازی رزمی حرفه ای استفاده میکنند بدنهایی کات تر و خوش تراشی دارند و در کنار آن انعطاف پذیری، استقامت بدنی و قدرت بیشتری را دارا هستند.

فواید بدنسازی رزمی کاراته و رزمی شامل موارد زیر است:

  1. تقویت فاکتورهای: استقامت و سرعت، تقویت سیستم قلبی عروقی و انعطاف پذیری
  2. کاهش چشمگیر چربی های ذائد بدن فرد
  3. کاهش اسیب دیدگیها ناشی از ضربان سنگین

معایب بدنسازی رزمی شامل موارد زیر است:

  1. نداشتن دانش کامل برای ارائه تمرینات بدنسازی رزمی
  2. خطر اسیب دیدگی مفاصل در صورت اجرا اشتباه
  3. عدم افزایش حجم عضلانی در کوتاه مدت

چطور تمرینات بدنسازی رزمی حرفه ای را شروع کنیم؟

برای اینکه بتوانید به راحتی بدنسازی مخصوص رزمی را انجام دهید میبایستی از قبل یکسری اماده سازی ها انجام دهید تا دچار اسیب دیدگی نشوید، که در ادامه به آن به صورت خلاصه اما کامل خواهیم پرداخت.

  • مصرف تغذیه مناسب و مفید:

برای اینکه بتوانید در بدنسازی رزمی موفق باشید اگر تیب بدنی لاغر یا ورزشکار دارید میبایستی رژیم غذایی پر کربوهیدرات و پر پروتئین (1 گرم به ازای هر کیلو از وزن بدن) داشته باشید اما اگر تیپ بدنی چاق هستید سعی کنید رژمیتان پر پروتئین باشد و میزان مصرف کربوهیدارت را تا حد نیاز بدن خود کم کنید.

  • گرم کردن اصولی و دقیق:

اشتباه نکنید! هرکسی که به هر نحوی دارد گرم کردن را انجام میدهد دلیل نمیشود به خوبی گرم کردن را بلد باشد، بلکه گرم کردن باید به صورت اصولی باشد تا بدن به خوبی و در کوتاه ترین زمان ممکن آماده شود.

برای اینکه گرم کردن اصولی را انجام دهید باید طبق 3 بخش به ترتیب عمل کنید که شامل: بالا بردن سطح متابولیسم (سوخت و ساز) بدن، اجرای حرکات برای اماده سازی مفاصل بدن، اجرای حرکات برای اماده سازی عضلات بدن است را انجام دهید.

 

بدنسازی رزمی کاراته

 

تفاوت بدنسازی رزمی عمومی با تخصصی را بدانید!

بدنسازی برای رزمی کاران طبق یکسری باید اصول انجام شود و قطعا این روند برا همه یکسان نیست مگر اینکه  یکسری افراد گروهی تمرینات را زیر نظر به مدت طولانی شروع کرده باشند. در فاز اول فرد میبایستی بدنسازی هنرهای رزمی را در سطح عمومی انجام دهد که در این بخش به فاکتور های: ارتقا سیستم قلبی عروقی، انجام تمرینات بدنسازی فول بادی ایزومتریک یا با وزن بدن و ارتقا سطح انعطاف پذیری با روشهای مختلف پرداخته میشود.

حال وقتی چندماهی از انجام بدنسازی ورزش رزمی در بخش عمومی گذشت باید بریم سراغ بدنسازی تخصصی ورزشهای رزمی که در این مرحله باید مربی نسبت به عملکرد فرد در مسابقه و ضعف عضلانی در حین اجرا تمرینات خاص، برنامه بدنسازی رزمی حرفه ای را تدارک ببیند. در بدنسازی رزمی تخصصی به فاکتورهای: ارتقا توان و سرعت، هماهنگی بیشتر عصب و عضله، تمرینات پلایومتریک و چابکی، تمرینات HIIT و اینتروال و تعادل پرداخته میشود.

 

تمرینات سخت بدنسازی رزمی باید طبق چه مراحلی انجام شود؟

بدنسازی رشته رزمی اگر طبق 3 مرحله زیر انجام شود قطعا اسیبی بجز کوفتگی و گرفتگی در بر نخواهد داشت. پس تا جایی که میتوانید طبق این اصل زیر جلو بروید تا اسیب نبینید و در کنار ان به ارتقا حجم و استقامت بدنی خود برسید.

  1. گرم کردن اصولی
  2. تمرینات کششی عمومی و اختصاصی
  3. اجرای حرکات بدنسازی از عضلات بزرگ به کوچک

 

تمرینات بدنسازی رزمی کاراته

 

3 نمونه از برنامه بدنسازی رزمی کاراته برای تمرینات قدرتی رزمی کاران برای تمام بدن را دریافت کنید!

 

تمرین 1: تقویت عضلات کمربند شانه ای:

  • اجرای شنا سوئدی، شیب مثبت و منفی و سطح صاف
  • نشر از جانب یا بلند کردن وزنه از پهلو تا سطح گردن
  • حرکت کول شراگ به صورتی که شانه عقب باشد

تمرین 2: تقویت عضلات مرکزی CORE یا عضلات شکم:

  • حرکت پل باسن با وزنه یا بدون وزنه
  • حرکت پلانک ساده و از پهلو
  • حرکت کرانچ ساده و معکوس

تمرین 3: تقویت عضلات پا یا پایین تنه:

  • اسکات پا باز و پا جمع
  • لانگز یا لانج
  • حرکت ساق پا ایستاده

 

برای شروع کلاس آنلاین کاراته با مربیان مختلف کافیه روی عکس زیر کلیک کنی!

کلاس کاراته انلاین

author-avatar

درباره سعید کاشانی راد

من سعید کاشانی راد، هدفم اینه با انتشار محتوای غنی و خاص در عرصه ورزش کاراته، بتونم دانش جامعه کاراته ایران رو ارتقا بدم و به اونها کمک کنم :) برای آشنایی بیشتر با من داخل گوگل، عبارت "اینستاگرام علم کاراته" رو جستجو کن.

دیدگاهی در مورد “بدنسازی رزمی چیست و چطور باید انجام شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.