مطالب تخصصی ورزرش رزمی کاراته و تندرستی, مطالب کاراته

آمادگی ذهنی چیست و چطور در ورزش کاراته از آن استفاده کنیم؟

آمادگی ذهنی چیست

امادگی ذهنی و تمرینات ذهنی در ورزش چگونه باید انجام شود؟

امادگی ذهنی یکی از مهمترین بخش هایی است که میبایستی در کنار تمرینات امادگی جسمانی به آن توجه نمود و این بخش را تقویت کرد. اگر واقعا این اراده را دارید تا تمام تمرکز خود را برای یک هدف بگذارید و به آن برسید لازم است تا انواع آمادگی ذهنی را انجام دهید که در ادامه این مقاله از سایت علم کاراته به این موارد خواهیم پرداخت.

اهمیت آمادگی ذهنی، به اندازه ای زیاد است که اگر یک ورزشکار یا یک کاراته کا فقدان آمادگی ذهنی داشته باشد، در میادین بزرگ دچار مشکل میشود و نمیتوان آن چرا که تمرین کرده است به خوبی پیاده کند برای همین محققین و افراد صاحب نظر روش آمادگی ذهنی را طراحی و تفسیر کردند تا این مشکل رفع شود. آمادگی ذهنی به راحتی بدست نمیاید بلکه باید در کنار کارهای روزمره یکسری تمرینات آمادگی ذهنی ساده را مانند: تقویت حافظه، رفع فشار ذهنی و استرس، انجام داد تا بتوان حداقل ترین سطح را تجربه کرد. در ادامه این مقاله از رسانه علم کاراته با یک نظریه قطعی به شما ثابت خواهیم کرد که چرا باید ذهن به اندازه بدن تقویت شود!

 

تمرینات ذهنی در ورزش

 

چرا باید مغز یا ذهن و بدن را هماهنگ کرد و آنرا تمرین داد؟

یادتان باشد شما هرچقدر به تناسب اندام خود رسیدگی کنید، تاثیر زیادی بر روی مغز خود خواهید دید و آمادگی ذهنی در ورزش را بالا میبرید، در نتیجه این احساس را خواهید داشت که چقدر بر روی روان شما این امر تاثیر مثبت گذاشته است. بگذارید کمی علمی تر صحبت کنیم! وقتی شما شروع به فعالیت فیزیکی ورزشی میکنید روند اکسیژن رسانی به مغز بیشتر میشود و هورمون هایی نظیراندورفین ترشح میشود و احساس خوشحالی و سر خوشی را به شما منتقل میکند.

حال که از اهمیت آمادگی ذهنی باخبر شدید وقت ان است که در کنار تمرینات فیزیکی کمی بیشتر روی این بخش کار کنید که تمرینات مدیتیشن یا مراقبه به شدت میتواند به این امر کمک کند و شمارا در ورزش کاراته یا سایر ورزشها جلو بیاندازد. یادتان باشد که شما همواره باید ذهنیت خود را در این مسیر مثبت نگه دارید و سلامت ذهنی خود را برای تقویت امادگی ذهنی ارتقا دهید.

 

فواید آمادگی ذهنی چیست

 

فواید آمادگی ذهنی چیست و چرا باید به این بخش اهمیت دهیم؟

شاید این مورد را شنیده باشید که میگویند: وقتی میخواهید به خواب بروید تلاش کنید تصویر سازی ذهنی انجام دهید و به اهداف خود فکر کنید! این امر دقیق زمانی اتفاق میوفتد که شما پس از یک روز کاری یا یک تمرین پرفشار کاراته یا هر ورزش دیگری به خانه امدید تا استراحت کنید، دقیقا زمانی که برای استراحت میروید بدن به سمت ارام سازی میرود و در این زمان ذهن است که به مواردی که در ابتدا گفتیم فکر میکند. از خوبی های این ساز و کار مغز این است که شما میتوانید در این زمانها تصویر سازی درست انجام دهید و تنش ها و انرژی های منفی را از بدن خود خارج کنید. یادتان باشد که آمادگی ذهنی یک فرایندی است که مرتبا باید تقویت شود تا در زمانهایی که به چالش خاص برخورد میکنید، دچار فشار سنگین نشده و بتوانید تصمیمی درست را بگیرید.

صعود نابغه ها علم کاراته

خرید دوره اموزشی روانشناسی ورزش کاراته (دوره تخصصی صعود نابغه ها)

 

شما وقتی شروع به انجام تمرینات امادگی ذهنی میکنید، احساسات خوبی مانند: عزت نفس، نزدیک شدن به اهداف و افزایش اعتماد به نفس را تجربه میکنید و در آن حین از لحاظ روانی ارام خواهید شد. در ادامه این مقاله از علم کاراته، یکسری تمرینات آمادگی ذهنی خواهیم داد تا آنها را انجام دهید و خود را در زمینه ورزشی که هستید ارتقا دهید.

تمرینات آمادگی ذهنی چیست و چطور باید انرا انجام دهیم؟

برای اینکه بتوانیم در تمرینات آمادگی ذهنی موفق باشیم معمولا باید 3 هدف را پیگیری کنیم که شامل: بررسی عملکرد در شرایط مختلف، ارتقا کیفیت تمرین و حفظ سلامت روحی و روانی میباشد. قبل از اینکه به سراغ تمرینات آمادگی ذهنی برویم جالب است بدانید که چه عواملی باعث میشود تا به اهداف ورزشی خود برسید و آنها را بدست بیاورید.

  1. افزایش تمرکز بر روی یک کار یا تمرین تحت هر شرایطی
  2. افزایش اعتماد به نفس
  3. توانایی هدف گذاری درست و صحیح
  4. خونسری و افزایش انگیزه برای اهداف طولانی مدت
  5. ذهنیت مثبت
  6. کنترل احساسات منفی و مثبت
  7. مدیریت استرس و اضطراب در شرایط سخت
  8. مدیریت فشار و تنش
  9. اشتیاق و علاقه برای انجام تمرینات سخت
  10. مسوولیت پذیری
  11. اخلاق خوب و رفتار مناسب در کارهای تیمی

تمرینات آمادگی ذهنی

 

6 تمرین ذهنی در ورزش برای ارتقا شرایط چالشی و سخت در کاراته و ورزشهای دیگر!

  • تمرین آمادگی ذهنی 1: تمرکز بر روی یک کار و توقف انجام چندین کار به صورت همزمان

مشکلی که این روزا تمامی افراد دارند این است که فکر میکنند اگر چندکار را  همزمان با سرعت کم انجام دهند به نتیجه مطلوب میرسند، در صورتی که این باور اشتباه است چرا که وقتی شما انرژی و زمان خود را بر روی یک کار بگذارید راه حل های بیشتری به ذهنتان میرسید و ان کار زودتر به اتمام میرسد. همین امر باعث میشود تا خلاقیت بیشتری داشته باشید و تصمیم های درستی را اتخاذ کنید.

 

ساق روپا اراوازا

خرید ساق روپا کاراته آروازا اصل (ARAWAZA LEG ROPE)

 

  • تمرین آمادگی روانی 2: دیدگاه مثبت و اینده دار

هر آنچه را که بر زبان بیاورید، بدست میاورید. این جمله کوتاه برای اثبات اینکه چقدر باید با خود خوب صحبت کنید و در شرایط خاص درست و صحیح صحبت کنید کافیست چرا که سخنان شما قدرت تقویت مسیرهای عصبی شما را دارد و تاثیر مستقیمی بر روی اهداف شما میگذارد و آن موقع است که مشخص میشود شما دیر یا زود به هدف میرسید یا خیر.

  • تمرین ذهنی 3: تجربه چالشهای جدید و سازنده

شما وقتی بجز تمرینات ورزشی خود به سراغ کارهای دیگر بروید ذهن خود را در مسیری می اندازید که بتواند مسیرهای عصبی خود را تقویت کند برای همین منظور شما میتوانید از: سفر رفتن، تجربه ورزشی جدید و سایر موارد استفاده کنید.

  • تمرین روانی 4: گیم یا بازی انجام دهید

بازی و سرگرمی ها میتوانند یک روش آمادگی ذهنی برای رشد در ورزش فعلی شما باشد چراکه محقیقن به این نتیجه رسیدند که بازی کردن قسمتی از ذهن شما که برای هوشیار نگه داشتن است تقویت میکند و در کنار آن به هماهنگی عصب و عضله کمک میکند.

  • تمرین جذاب 4: مطالعه در حوزه تخصص و یا علاقمندی ها

یکی از تمریناتی که برای مربیان ورزشی مفید است و به انها کمک میکند تا اموزشهای خود را با کیفیت تر ارایه دهند، مطالعه است زیرا، وقتی شما در حال مطالعه کتاب خاصی هستید، ذهن شما تمام انرا پردازش و بررسی میکند و تلاش میکند از انها در شرایطی که برایتان پیش میاید استفاده کند.

 

دستکش کاراته اراوازا ابی

خرید دستکش کاراته آراوازا (ARAWAZA GLOVES)

 

  • تمرین مفید 5: مراقبه یا تصویر سازی

یکی از راه های رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف این است که در ذهنتان آنها را  پرورش دهید و نقطه عطف آن چیزی که میخواهید را ببینید. زمانی که شما اینکار را میکنید تمامی مسیرها برای رسیدن به آن هموار میشود و آنرا به راحتی هر چه تمام بدست میاورید.

  • تمرین اسان 6: استراحت یا خواب کافی

درست است که میگویند برای تمامی انسانها حداقل 8 تا 10 ساعت خواب الزامی است اما همه ماها این را میدانیم اگر بخواهیم به این اندازه بخوابیم از سایر کارها عقب میوفتیم و نمیتوانیم اهداف خود را حتی با انجام تمرینات آمادگی ذهنی بدست بیاوریم. در نتیجه برای اینکه بتوانیم به این روند کمک کنیم میتوانیم  شبها زودتر برای استراحت برویم تا وقتی صبح زود از خواب بیدار میشویم انرژی کافی را حتی با 6 ساعت خواب داشته باشیم و حافظه بلند مدت خود را تقویت کنیم.

 

کلاس کاراته انلاین

author-avatar

درباره سعید کاشانی راد

من سعید کاشانی راد، هدفم اینه با انتشار محتوای غنی و خاص در عرصه ورزش کاراته، بتونم دانش جامعه کاراته ایران رو ارتقا بدم و به اونها کمک کنم :) برای آشنایی بیشتر با من داخل گوگل، عبارت "اینستاگرام علم کاراته" رو جستجو کن.

دیدگاهی در مورد “آمادگی ذهنی چیست و چطور در ورزش کاراته از آن استفاده کنیم؟

  1. سامان بابایی گفت:

    انواع ورزش ذهنی زیادی وجود داشت ولی اینها برای من جالب بود چون میتونم باهاش حداقل آمادگی ذهنی ورزشی رو داشته باشم

  2. جواد سیاسی گفت:

    تازه فهمیدم که تمرینات ذهنی در ورزش چقدر تاثیر داره و چقدر میتونه کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.