تغذیه ورزشکاران ویژه کاراته, مطالب تخصصی ورزرش رزمی کاراته و تندرستی

نقش و اهمیت مصرف پروتئین در بدنسازی چیست؟

نقش و اهمیت مصرف پروتئین در بدنسازی چیست؟

مصرف پروتئین در بدنسازی  بسیار مهم و حائز اهمیت است ،زیرا حاوی بلوک‌های سازنده بافت ماهیچه‌ای به نام اسیدهای آمینه است. مطالعات نشان می دهد که پروتئین رژیم غذایی و رژیم غذایی که  غنی از اسیدهای آمینه باشد  باعث سنتز پروتئین، رشد ماهیچه های بدون چربی و ریکاوری عضلات می شود.

پروتئین چیست و با ساختار کلی آن آشنا شوید!؟

کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های چربی یکی از سه درشت مغذی‌هایی هستند که بدن انسان برای انرژی و عملکرد به آن نیاز دارد. ستون های رشد ماهیچه ها، پروتئین ها چیزی بیش از یک زنجیره اسید آمینه نیستند. گفته می شود که برخی از این اسیدهای آمینه ضروری هستند، در حالی که برخی دیگر غیر ضروری در نظر گرفته می شوند. در میان اسیدهای آمینه ضروری، می توان لوسین، والین و ایزولوسین را یافت: اینها به bcaa یا معروف هستند.

آمینو اسیدهای ضروری بدن نمی توانند به طور طبیعی سنتز شوند. بنابراین  آنها باید  از طریق رژیم غذایی و یا مکمل  دریافت شوند. پروتئین در سبزیجات و ترکیبات غذایی که میخوریم وجود دارد.

نقش پروتئین در بدنسازی چرا انقدر زیاد و پر اهمیت است؟

نقش مصرف پروتئین در بدنسازی خیلی حائز اهمیت است.  هر ورزشکاری که قصد دارد با ورزش کردن عضله‌سازی کند برای حفظ عضلات ، و  پیشگیری از تحلیل عضلانی و ساخت عضلات جدید باید از دریافت پروتئین کافی اطمینان پیدا کند.  علاوه بر مصرف مجاز پروتئین، داشتن رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی درست  برای عضله سازی خیلی مهم هستند. زیرا  برای ساخت، ترمیم یا حتی حفظ بافت های  عضلانی‌ قبلی  به پروتئین و اسیدهای آمینه نیاز است.

 

 تاثیر پروتئین ها بر عملکرد بدن ورزشکار چیست؟

 

 تاثیر پروتئین ها بر عملکرد بدن ورزشکار چیست؟

پروتئین به تقویت رشد سلول های عصبی و هورمون ها کمک می کند. در واقع برای زندگی ضروری است، زیرا به شکل گیری هر سلول در بدن انسان کمک می کند. به عبارت دیگر، بدن انسان بدون حداقل منبع پروتئین، هر چند کم، نمی تواند کار کند.همچنین در آموزش و توسعه پروتئین‌های ساختاری نقش دارد:

  1. کراتین
  2. کلاژن
  3. الاستین

همچنین چندین تنظیم کننده را در بدن تثبیت می کند. به عنوان مثال، این مورد برای تنظیم انتقال اطلاعات و رونویسی ژن است. مصرف پروتئین به تنظیم سطح PH خون کمک می کند و در حفظ آمینو اسیدهای موجود در آن شرکت می کند.

این اسیدهای آمینه در ساخت عضله نقش دارند تا جایی که ماهیچه ها از مازاد آن برای ساختن خود استفاده می کنند. در نهایت، مصرف خوب پروتئین در روز به تقویت عملکردهای ایمنی بدن وافزایش متابولیسم  کمک می کند. بنابراین بدن برای مبارزه با تهاجمات مختلف باکتریایی که هر روز رخ می دهند مجهزتر می‌شود.

 

تاثیر پروتئین در عضله سازی و روند رشد ورزشکار را بدانید!

 

تاثیر پروتئین در عضله سازی و روند رشد ورزشکار را بدانید!

برای رشد خوب بدن و عضلات، بسیاری از ورزشکاران روزانه پروتئین مصرف می کنند. هر دو پروتئین حیوانی و گیاهی برای عملکرد مناسب متابولیسم لازم هستند. اگر بدنساز هستید، مصرف پروتئین در بدنسازی به شما کمک می‌کند تا رشد عضلانی خود را بهبود ببخشید و سریع‌تر ریکاوری کنید. برای بهره مندی از تمام مزایای آن، با این حال، باید عاقلانه پروتئین مصرف شود.

و اما عملکرد پروتئین بدین صورت است که تحرک بیشتر عضلات موجب افزایش طول و حجم آن­‌ها می‌گردد. نقش پروتئین‌ها در این افزایش حجم و طول خیلی مهم است.  زیرا در درون عضلات فیبرهایی از جنس پروتئین وجود دارند که در اصل همان واحدهای انقباضی هستند.

در اثر فشار بر عضله در طی یک سری واکنش‌های زنجیره‌ای این رشته فیبرهای پروتئینی روی یکدیگر حرکت می‌کنند و نیروی لازم جهت انجام کار و یا دفع فشار وارده را با جمع‌کردن فیبر عضلانی تولید می‌ کند‌.

حال زمانی که مقدار فشار وارد بر عضله افزایش پیدا کند، سلول عضلانی برای اینکه بتواند بر مقدار فشار جدید غلبه کند دستور افزایش طول رشته فیبرهای پروتئینی را صادر می‌کند که درنتیجه‌ی آن پروتئین‌های بیشتری به خدمت گرفته می‌شود تا بر طول این فیبرها اضافه شود.

این مقدار طول جدید تا زمانی که فشار وارده همان مقدار باشد، تغییری نمی‌کند،  اگر پس از مدتی مقدار فشار دوباره افزایش پیدا کند ، باز همین فرایند تکرار می‌شود.

 

مقدار پروتئین موردنیاز برای عضله سازی برای هر فرد چه مقدار میباشد؟

 

مقدار پروتئین موردنیاز برای عضله سازی برای هر فرد چه مقدار میباشد؟

 

دوز پروتئین و مصرف پروتئین در بدنسازی  با توجه به سطح فعالیت بدنی و نتایج مورد انتظار متفاوت است. برای رفع نیاز روزانه بدن هر فرد عادی  بطور طبیعی  حداقل 0.8 گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن توصیه میشود‌.

اما فردی که ورزشکار است به‌خصوص در ورزش‌هایی که فشار زیادی بر عضلات وارد میکند مانند ورزش‌های قدرتی باید مقدار پروتئین دریافتی بیشتری نسبت به افراد عادی مصرف کند.

چراکه اگر مقدار دریافت پروتئین آن کمتر از مقدار موردنیازش باشد، بدنش  به‌طور خاص سلول‌های عضلانی آن قادر به افزایش طول فیبرهای عضلانی نیستند. درنتیجه فرد نمی‌تواند به تمرینات خود ادامه دهد و حتی در شرایطی ممکن است آسیب‌هایی نیز به بدن فرد وارد شود.

این افراد  رشد عضلات و افزایش حجم، دوز بیشتری باید مصرف کنند. بین 1.5 تا 2 گرم به ازای هر کیلو وزن بدن نیاز دارند. یعنی  اگر 80 کیلوگرم وزن دارد، باید روزانه بین 120 تا 160 گرم پروتئین مصرف کند. برای یک بدنساز، این دوز 2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز حداقل است.

 

عوارض مصرف پروتئین بیش از اندازه چیست؟

 

عوارض مصرف پروتئین بیش از اندازه چیست؟

اگر پروتئین بیش از حد مصرف شود چه اتفاقی می افتد؟ اگر سالم هستید، خطر اصلی آن افزایش وزن برای شما را بهمراه دارد.به این دلیل که کالری دریافتی شما بسیار بیشتر از نیاز شما خواهد بود. اگر از مشکلات کلیوی رنج می برید این می تواند خطرناک تر باشد. در واقع، مصرف بیش از حد پروتئین باعث می شود کلیه های شما بیش از حد کار کنند. اگر کلیه‌های شما معیوب یا ضعیف شده‌اند، ممکن است نتوانند وظیفه اصلی خود یعنی دفع مواد زائد از بدن را انجام دهند.

 

چرا به نظر می رسد ورزشکاران عضلات بیشتری دارند؟

همانطور که میدانید تغذیه ورزشکاران با افراد عادی فرق دارد. بنابراین شکل عضلات در ورزشکاران با افراد عادی نیز یکسان نیست. مصرف پروتئین در بدنسازی برای عضلات بسیار مهم است.عضلات ویژگی های  خاصی دارند و آن این است که تقسیم نمی‌شوند، اما حجم آن‌­ها افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی افراد با ورزش کردن تعداد عضلات خود را افزایش نمی‌دهند. بلکه حجم آن­‌ها را بیشتر می‌کنند و همین امر سبب می‌شود تا توده عضلانی ورزشکاران به چشم بیاید و همه خیال کنند که  ورزشکاران عضلات بیشتری دارند‌.

برای مطالعه  و آگاهی بیشتر به سایت کلاس مجازی کاراته مراجعه کنید.

کلاس کاراته انلاین

author-avatar

درباره سعید کاشانی راد

من سعید کاشانی راد، هدفم اینه با انتشار محتوای غنی و خاص در عرصه ورزش کاراته، بتونم دانش جامعه کاراته ایران رو ارتقا بدم و به اونها کمک کنم :) برای آشنایی بیشتر با من داخل گوگل، عبارت "اینستاگرام علم کاراته" رو جستجو کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.