تغذیه ورزشکاران ویژه کاراته, مطالب تخصصی ورزرش رزمی کاراته و تندرستی

مزایا و معایب و شیوه مصرف مکمل های انرژی زا را بدانید!

مزایا و معایب و شیوه مصرف مکمل های انرژی زا را بدانید!

مکمل های انرژی زا برای رزمی کارها را بشناسید!

مکمل های  انرژی زا  انرژی مورد نیاز بدن ورزشکاران را تامین میکند و قدرت بدن ورزشکاران را افزایش می‌ دهد‌. مصرف این نوع مکمل های انرژی زا در کنار تغذیه ورزشکاران برای کسانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و در حال گذراندن تمرینات قدرتی هستند و به انرژی بیشتری نیاز دارند بلامانع است. اما  این مکمل‌ها باید به درستی مصرف شوند چون  مصرف بی رویه و بدون برنامه از آن‌ها نه تنها نمی‌تواند مفید باشد بلکه می‌تواند به سلامت فرد آسیب برساند.

اکثر آسیب‌های مکمل‌ها بر روی قلب، سیستم گوارش معده، کبد، کلیه و دیگر اعضای بدن است. تصور برخی از افراد از مکمل‌های انرژی زا، حجم بسیار زیادی از کافئین است که باور بسیار غلطی است. مکمل‌ها اغلب از ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر تشکیل می‌شوند و شاید مقدار بسیار کمی کافئین برای شادابی بدن درون خود داشته باشند که بسیار خوب است.

اگر بدن شما توانایی انجام تمرینات قدرتی و سنگین را دارد  و هیچ ضعفی از خود نشان نمی‌دهد، دلیلی برای استفاده از مکمل های انرژی زا نیست.

اما اگر بدن شما بعد از تمرینات بی حال می‌شود و از خود ضعف نشان می‌دهد، استفاده از مکمل‌ها برای بدن شما ضروری است. زیرا در حین تمرین ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات و هزاران ماده معدنی دیگر در بدن شما سوزانده می‌شود که با مصرف مکمل ها  آن‌ها را در بدن خود جایگزین می کند‌. اما همانطور که گفته شد باید به این موضوع توجه کنید که مصرف مکمل باید طبق اصول باشد و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

فواید مصرف مکمل های انرژی زا چیست؟

 

فواید مصرف مکمل های انرژی زا چیست؟

از فواید مصرف این  مکمل‌های انرژی زا بهبود استقامت بدن ،دور کردن خستگی از بدن، بالا بردن سطح انرژی بدن. بسیاری از ورزشکاران رزمی کار برای تمرین بیشتر از این مکمل ها استفاده می کنند. زیرا انرژی بدن در رزمی کارها طی انجام تمرینات ورزشی افت می‌کند که با مصرف این مکمل‌ها می‌توانند انرژی بدن خود را به سطح قابل قبولی برسانند و مدت زمان بیشتری را به انجام حرکات ورزشی اختصاص بدهند.

 

عوارض مصرف بیش از حد مکمل‌ های انرژی زا

مصرف هر ماده شیمیایی به نوبه خود دارای عوارضی است.  همانطور که گفتیم مکمل های انرژی زا استقامت بدنی را افزایش می‌دهند اما  مصرف بی رویه این مکمل‌ها به دلیل آن که محرک سیستم عصبی هستند، می‌تواند لرزش بدن را بهمراه داشته باشند. از دیگر عوارض جانبی مصرف بی رویه این  مکمل های انرژی زا می‌تواند به کاهش وزن، تپش قلب،  فشار خون بالا، سکته مغزی  ، تشنج، بیخوابی و بیقراری اشاره کرد.

 

نحوه مصرف مکمل‌ های انرژی زا برای رزمی کارها

با توجه به‌ نوع مکمل و بدن هر ورزشکار رزمی کار نحوه و زمان مصرف مکمل های انرژی زا می‌تواند با هم تفاوت داشته باشد..  اکثر مکمل‌های انرژی زا قبل از تمرین،  بعضی از آنها  حین تمرین و بعضی از آنها بعد از تمرین  استفاده می‌شوند. تا با استفاده درست از آنها بتواند انرژی لازم برای تمرین را در بدن شما  تامین کنند.قطعا اکثر مکمل های انرژی زا  نحوه استفاده کردن آنها  بر روی بسته‌ آنها  نوشته شده است‌ .به این نکته توجه کنید که اگر  بیماری‌های زمینه‌ای مانند تپش قلب و فشار خون بالا دارید، حتما قبل از مصرف با کارشناس تغذیه مشورت کنید.

 

مکمل مورد نیاز برای ورزشکاران رزمی کار را بشناسید

 

3 مکمل مورد نیاز برای ورزشکاران رزمی کار را بشناسید!

 

  • کافئین و مزایای مصرف کافئین:

مصرف مکمل کافئین بر روی سیستم عصبی مرکزی  با تقویت تحریک پذیری نخاع و جذب فیبرهای عضلانی کار می‌کند، که نتیجه آن کمتر شدن  خستگی جسمی، خستگی ذهنی  و درد عضلانی در ورزشکاران رزمی کار می‌شود.

در ورزش های قدرتی عملکرد آنها  تا ۲۰ درصد بهبود می یابد.در ورزشکاران استقامتی به طور متوسط ​​۳.۳ درصد عملکردشان بهبود می یابد.

  • مصرف مکمل بتاآلانین و فواید آن:

مکمل بتا آلانین یک اسید آمینه غیر ضروری است و بدن شما از آن برای سنتز پروتئین استفاده نمی‌کند.در عوض، همراه با هیستیدین، باعث تولید کارنوزین می‌شود. سپس کارنوزین در ماهیچه‌های اسکلتی شما ذخیره می‌شود.

کارنوزین تجمع اسید لاکتیک را در عضلات شما در طول تمرین کاهش می‌دهد که منجر به بهبود عملکرد ورزشی می‌شود.در عضلات شما، سطح هیستیدین به طور معمول بالا و سطوح بتا آلانین پایین است، که تولید کارنوزین را محدود می‌کند.

نشان داده شده است که مکمل بتا آلانین سطح کارنوزین را در ماهیچه ها تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.بتا آلانین با کاهش خستگی، افزایش استقامت و افزایش عملکرد در تمرینات با شدت بالا، عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد.

  • مصرف مکمل پمپ همراه با نکات مهم:

ماهیچه‌ها برای اینکه بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند  به اکسیژن نیاز دارند. خون اکسیژن را به ماهیچه‌ها می‌رساند و در واقع این ماهیچه‌ها هستند انرژی بالا و پایین کردن جسم های سنگین را دارند‌.

مکمل‌ های انرژی زا پمپ ، از ترکیبی  استفاده می‌کنند که تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می‌دهند. با افزایش تولید نیتریک اکسید، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و جریان خون به عضلات در حال کار بیشتر می‌شود. در نتیجه عملکرد ورزش و انرژی شما در حین ورزش بهبود می‌یابد.

هنگامی که خون غنی از اکسیژن به سمت عضلات جریان می‌یابد، مواد مغذی عضله را نیز تامین می‌کند. هرچه ماهیچه‌ها مواد مغذی بیشتری دریافت کنند، می‌توانند بیشتر ریکاوری و ساخته شوند.

 برنامه غذایی ورزشکاران رزمی کار باید چگونه باشد؟

 

 برنامه غذایی ورزشکاران رزمی کار باید چگونه باشد؟

مطالعات  نشان داده است که  ورزشکاران رشته های رزمی نسبت به سایر ورزشکاران یا نسبت به  افراد عادی ، به میزان بیشتری از مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارند.

 تغذیه رزمی کارها در نوع غذای مورد استفاده و نوع مکمل های انرژی زا مورد نیز  در آنها رابطه مستقیمی با نوع ورزش کردن  آنها دارد.

اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران بسیار حیاتی بوده و ورزشکاران رزمی باید مراقب کم شدن آب بدن خود باشند. زیرا ورزشکاران رزمی کار در معرض خطر سوء تغذیه هستند و باید مواد غذایی استفاده کنند که سرشار از  ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر لازم باشد.

دریافت پروتئین کافی، اما نه بیشتر از اندازه، برای سنتز پروتئین عضله و ترمیم و ایجاد سلولهای خونی و ایمنی مورد نیاز است.

طبق انجمن تغذیه امریکا  میزان پروتئین دریافتی 12% الی 15% از انرژی دریافتی روزانه کافی است و در صورتی که رژیم دارای کالری بسیار زیاد یا بسیار کم بود 1 الی 5/1 گرم به ازای هر کیلوگرم در روز، می تواند بسیار مناسب باشد.

 

 

کلاس کاراته انلاین

author-avatar

درباره سعید کاشانی راد

من سعید کاشانی راد، هدفم اینه با انتشار محتوای غنی و خاص در عرصه ورزش کاراته، بتونم دانش جامعه کاراته ایران رو ارتقا بدم و به اونها کمک کنم :) برای آشنایی بیشتر با من داخل گوگل، عبارت "اینستاگرام علم کاراته" رو جستجو کن.

1 نظر در “مزایا و معایب و شیوه مصرف مکمل های انرژی زا را بدانید!

  1. مسعود گفت:

    سلام واقعا مطالب کامل و جامع بود ، عالی هستین👏👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.