تغذیه ورزشکاران ویژه کاراته, مطالب تخصصی ورزرش رزمی کاراته و تندرستی

تاثیرات کشیدن سیگار در رزمی کارها چیست؟

تاثیرات کشیدن سیگار در رزمی کارها چیست؟

 کشیدن سیگار و ورزش های رزمی و اثرات کلی سیگار

ورزشکاران زیادی هستند که تناسب اندام و ورزش کردن از نون شب هم براشون واجب تره ولی جالب اینجاست که عاشق سیگار هستند و به هیچ عنوان نمی‌توانند از سیگار دل بکنند. با این تفاسیر آیا ورزش و سیگار با هم تناسب دارند، با ما در علم کاراته همراه باشید تا در این مقاله این موضوع را روشن تر کنیم که سیگار کشیدن در رزمی کارها  چه اثراتی دارد و چه مقدار روی تغذیه ورزشکاران اثر میگذارد!

کسانی که سیگار می‌کشند تمام اعضای بدنش را درگیر این دخانیات میکند. از عوارضی که می‌توان برای سیگار کشیدن  در رزمی کارها اشاره کرد خرابی‌ لثه ها، و تنگی نفس است. اکسیژن رسانی نامنظم به بدن و تنگی رگ‌های خونی با یکدیگرمی‌توانند عامل ایجاد سکته باشند.

نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش غلظت خون و در نتیجه لخته شدن آن می‌شود. کربن مونوکسید ایجاد شده در بدن با از بین بردن اکسیژن موجود در خون باعث رسوب کلسترول در دیواره رگ ها می‌شود. افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مری، حنجره و پانکراس قرار می‌گیرند. افزایش فشار خون ناشی‌ از سیگار کشیدن می‌تواند صدمات بسیار جدی به کلیه وارد کند.

تاثیر سیگار و ورزش های رزمی چیست؟

سیگار کشیدن بر روی تنفس تاثیر مستقیمی  دارد سیگار می‌تواند باعث ایجاد انسداد شدید در راه تنفسی و کاهش جذب اکسیژن به درون جریان خون شود. نبض یک فرد سیگاری خیلی سریع‌تر از نبض  یک فرد غیر سیگاری است. ضربان قلب بالا باعث می‌شود که گردش جریان خون در رگ‌ها به خوبی صورت نگیرد و به همین دلیل عملکرد فرد کمتر می‌شود. با این تفاسیر ورزشکار  به آن لحظه فکر کند که در تمرین هایش  باید چند دقیقه بیشتر تمرین کند ولی متاسفانه نمیتواند‌.

زیرا سیگار باعث شده است که کارایی طبیعی ریه‌های او  کاهش پیدا کند و در آن لحظه‌هایی که بیشتر از همه مواقع به اکسیژن نیاز دارد اکسیژنی در اختیار خودش قرار نداده است. چون  سیگار کشیدن  دسترسی‌ به اکسیژن را تا ۱۰% کاهش می دهد و همین موضوع می‌تواند صدمات جدی زیادی به سلول‌ها که تولید کننده تستوسترون هستند وارد کند. پس به طور کلی تاثیر سیگار کشیدن  در رزمی کارها ، بدنسازی منجر به موارد زیر میشود:

  • افزایش فشار خون
  • کمبود اکسیژن در ماهیچه ها
  • ترشح اسید لاکتیک

 

تاثیرات مخرب سیگار کشیدن در رزمی کارها را بدانید

 

تاثیرات مخرب سیگار کشیدن در رزمی کارها را بدانید

  1. ورزشکاران سیگاری‌ها معمولا قدرت و انعطاف پذیری کمتری دارند
  2. افراد ورزشکار سیگاری معمولا در خواب دچار  مشکل می‌شوند
  3. افراد ورزشکار سیگاری معمولا سه برابر زودتر نسبت به ورزشکاران  غیرسیگاری  دچار تنگی نفس میشوند‌
  4. ورزشکاران سیگاری دچار فشار خون بالا می‌شوند
  5. سیگار کشیدن باعث ایجاد خستگی‌ حین و بعد از تمرینات می‌شود

هنگامی که بدن ورزشکاران رزمی کار در حال انجام یک فعالیت نسبتا شدید  ورزش در سطح رقابتی هستند نیازمند دریافت بیشتر اکسیژن برای اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها می‌باشند. حال سیگار باعث انسداد در راه تنفسی و در نتیجه کاهش عملکرد ریه میشود که نتیجه آن کاهش شدید عملکرد ورزشی فرد می‌باشد. کشیدن سیگار در رزمی کارها علاوه بر اینکه آمادگی بدنی حال حاضر فرد را تحت تاثیر قرار میدهد بلکه پتانسیل فیزیکی‌ فرد را در آینده نیز محدود خواهد کرد. میتوانید به مقاله تغذیه ورزشکاران مراجعه کنید تا درباره تغذیه مناسب رزمی کارها  بیشتر بدانید!

  • حملات قلبی
  • مشکلات ریوی از جمله سرطان ریه
  • مرگ زودرس
  • سرطان ریه
  • پوکی استخوان و مفاصل
  • شکستگی لگن
  • نازایی و ناباروری
  • ایجاد صدماتی نظیر شکستگی‌ها و پیچ خوردگی مفاصل

 

 خطر سیگار برای دختران ورزشکار چیست؟

سیگار کشیدن  در رزمی کارها برای همه افراد( آقا و خانم) ، حتی غیر ورزشکار  مضر است؛ اما تحقیقات نشان داده که  مصرف دخانیات مشخصا مانع رشد ریه در دختران نوجوان ورزشکار  می‌شود و همچنین ظرفیت تنفس  را در بزرگسالی  محدود می‌کند.

سیگار علاوه بر اینکه  باعث ایجاد انواع سرطان در مردان و زنان شود، همچنین زنان ورزشکار  را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار می‌دهد.

یکی از مضرات دیگر سیگار پیری زودرس در ورزشکاران زن است. احتمالاً متوجه شده‌اید که افراد سیگاری، زودتر از افراد غیرسیگاری دچار چین و چروک می‌شوند. چیزی که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این است که سیگار باعث یائسگی زود راس می‌شود. نیکوتین در خون‌رسانی به تخمدان اختلال ایجاد می‌کند و اگر خون‌رسانی به هر اندامی را کاهش دهید، عملکرد آن عضو را کاهش داده‌اید.

 

تاثیر ورزش بر ترک سیگار چقدر است؟

 

تاثیر ورزش بر ترک سیگار چقدر است؟

ورزش و فعالیت بدنی  میتواند باعث شود که میل به سیگار کشیدن در افراد کمتر شود . پس افراد ورزشکار راحت تر و سریعتر می‌توانند سیگار را ترک کنند زیرا  با ورزش، ذهن‌ کامل  به سمت آگاهی درونی می رود ، یعنی در ابتدا فرد نسبت به بدن خود آگاهی پیدا کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که با بدنتان همگام شوید و تک‌تک تغییرات‌تان را حس کنید. این موضوع خودش یک انگیزه و تشویق درونیِ مثبت است. بنابراین بیشتر به فکر بدن  و سلامتی‌تان هستید و تمایل‌تان به سیگار از بین می رود‌.

خوشبختانه، ورزش کردن به شدت استرس و اضطراب را کم می‌کند. چون وقتی فرد ناراحت و عصبانی  به سمت  سیگار پناه ‌می برد. پس وقتی استرس دارید و عصبانی هستید با ورزش و فعالیت داشتن میل به سیگار را فراموش کنید.

وقتی که استرس داشتید به جای فکر کردن به سیگار فعالیت بدنی داشته باشید این حالت در شما  باعث افزایش عزت نفس شما میشود. با ورزش، اندورفین و دیگر هورمون‌های سرخوشی در بدن ترشح می‌شوند، که شما را در امور سخت زندگی و به‌خصوص ترک کردن سیگار کمک و یاری می کند‌.

 سخن پایانی برای مطلب کشیدن سیگار در رزمی کارها

قلب یک ورزشکار نسبت به افراد کم تحرک  نیاز به اکسیژن بیشتری دارد. ورزشکاران باید از  سیگار کشیدن با فاصله زمانی دو ساعت بعد از تمرینات ورزشی شدیدا خودداری کنند. زیرا  با مصرف سیگار  رگ های خونی باریک و نازک می شوند و توانایی انتقال اکسیژن را از دست می دهند. درضمن مجاری تنفسی تنگ تر می شود و ظرفیت تبادل ریه ها کم می‌شود. در نتیجه ورزشکاران اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کنند.

مطالعات  نشان داده است که  بعد از سیگار کشیدن  در رزمی کارها قدرت ماهیچه ها به میزان 15% کاهش پیدا می کند و ورزشکار دچار خستگی زودرس میشود که علت آن افت قند خون ورزشکار و اکسیژن رسانی ضعیف به ماهیچه ها و ریه ها  می شود. با سیگار کشیدن مونوکسیدکربن وارد بدن شده و منجر به رسوب کلسترول در سرخرگ ها و رگ های قلبی فرد می‌ شود. و این امر  موجب گرفتگی عروق قلب و از کار افتادن ماهیچه‌های قلب می شود. در نتیجه در پایان تمرینات ورزشی، ورزشکار احساس درد شدیدی  در قفسه سینه خود را دارد‌.

 

کلاس کاراته انلاین

author-avatar

درباره سعید کاشانی راد

من سعید کاشانی راد، هدفم اینه با انتشار محتوای غنی و خاص در عرصه ورزش کاراته، بتونم دانش جامعه کاراته ایران رو ارتقا بدم و به اونها کمک کنم :) برای آشنایی بیشتر با من داخل گوگل، عبارت "اینستاگرام علم کاراته" رو جستجو کن.

دیدگاهی در مورد “تاثیرات کشیدن سیگار در رزمی کارها چیست؟

  1. مهسا گفت:

    مطلب قابل توجه و آموزنده‌ای بود
    ممنون
    و یه نکته مهم اینکه باعث کاهش قدرت تنفسی و ضعف در انجام حرکات هوازی هم میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.